Twitter

ACHTERGROND SPREKERS ROOS DAGEN 2012

 

Tijdens haar studie Rechten in Leiden wist  Babette Aalberts waar haar hart lag: de wereld van het entertainment. Haar afstudeerscriptie ging dan ook over de bescherming van (televisie)formats onder de titel: "Auteursrecht op forma(a)t. De auteursrechtelijke aspecten van televisieformules". Na haar studie heeft ze de nodige ervaring opgedaan in de wereld van zowel de advocatuur als die van 'Hilversum'. Babette is als advocaat en adviseur een sparringpartner voor veel creatieve partijen in de media maar ook in de haute couture industrie. Daarnaast doceert Babette als gastdocente aan het Computer Law Institute (Vrije Universiteit) te Amsterdam (Media- en Communicatierecht).

Babette is (mede) oprichter en partner van het advocatenkantoor ABC Legal te Amsterdam.

Karel van den Berg is zelfstandig journalist en creativiteitsexpert want, zo zegt hij zelf "alle journalistiek begint met een idee". In 2011 verscheen zijn boek ‘Bedenk eens wat nieuws'. Karel adviseert en traint in journalistiek denken en begeleidt processen voor journalistieke ideeontwikkeling.

 

Richel Bernsen is senior-beleidsmedewerker van Stichting ROOS. Daarvoor was ze bestuurssecretaris van de NPS en secretaris van NOS Radio. Na haar studie Communicatiewetenschap in Amsterdam ging Bernsen in 1989 voor het NOS bestuur werken. Projecten waarvoor Bernsen binnen ROOS verantwoordelijk is, zijn de ROOS Dagen, het documentairefestival RegioDoc en de NL-Awards.

 

Dink Binnendijk is al 25 jaar werkzaam binnen de regionale omroep. Hij heeft gewerkt bij RTV Oost, Omroep Limburg/L1, Omroep Flevoland, RTV West en RTV Noord-Holland. De eerste 10 jaar in de praktische uitvoering; de laatste 15 jaar meer beleidsmatig als Programmaleider, Directeur en Hoofdredacteur.  Sinds 1 november 2010 is hij directeur/hoofdredacteur van RTV Drenthe.

 

Ronald Brouwers is sinds 1 januari 2012 zelfstandig adviseur in crisiscommunicatie, geeft mediatrainingen. Hij begeleidt audio-visuele projecten en is freelance journalist/eindredacteur.

Na een studie Maatschappijgeschiedenis aan de Erasmus Universiteit heft hij gewerkt  in het onderwijs en was freelancer bij diverse radio-stations en bladen. Bij RTV Rijnmond heeft hij ondermeer gewerkt als chef nieuws, eindredacteur nieuws en eindredacteur achtergrond. Tot 1 januari 2012 was hij adjunct-hoofdredacteur bij RTV Rijnmond. Daar was hij  onder meer medeverantwoordelijk voor de calamiteitenzender, de TV programmering en het implementeren van het cross-mediaal werken op de redactie.

 

Bert Brussen (1975) Studeerde wijsbegeerte aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Was in 2006 fulltime redacteur voor GS. Werkte als freelancer voor o.a. Spits, Nieuwe Revu, Volkskrant, Parool, nu.nl, HP/DeTijd, Vara TV Magazine.

Nu Freelancer voor geenstijl.nl, nu.nl. Verder: copy, concept, communicatietraining, radiopanel en oprichter/hoofdredacteur van DeJaap.nl.Publiceerde het boek "internetdating" bij Uitgeverij Van Duuren Media. Zie: http://www.bbwerkt.com

 

Paul van der Cingel (1968) is econoom. In 1992 studeerde hij cum laude af aan de Universiteit van Tilburg op het onderwerp De rol van het bankwezen in financiële crises. Hij is als seniordocent Economie verbonden aan de opleiding Journalistiek bij de Hogeschool Windesheim in Zwolle.

Van der Cingel heeft inmiddels twee economieboeken gepubliceerd, speciaal geschreven voor (aankomende) mediaprofessionals. In 2010 verscheen de tweede herziene druk van Economie in het nieuws, over binnenlandse economische onderwerpen. In augustus 2011 verscheen Internationale economie in het nieuws, over onderwerpen als migratie, Europese eenwording en internationale geldstromen. Het boek kreeg een eervolle vermelding bij de CBS Persprijs 2011.

Buiten de hogeschool is Van der Cingel actief met workshops over economische journalistiek, onder meer bij de Vereniging van Onderzoeksjournalisten (VVOJ). Artikelen van hem zijn te vinden op denieuwereporter.nl en in Factor D (nummer 3, 2011), vakblad voor docenten Economie

 

Anna Crott is Actrice, Regisseur en Trainer en al vanaf haar 18e bewust bezig met communicatie, door haar studies : Sociale Agogiek en daarna dans en theater, in beeld ,beweging en teksten.

Door haar werk als actrice en regisseur en trainer heeft ze veel kunnen doorvoelen en uitspelen wat er allemaal gebeurd in ons en hoe wij daar vorm aan kunnen geven.

Iedereen is echt uniek en anders.  

Veel gebeurt nog totaal onbewust en ook van onze kwaliteiten zijn we ons vaak niet bewust, eerder waar we tegen aan lopen en daar reageert de ander weer op verbaal of non-verbaal.

Vanuit haar opleiding in dans en theater, let ze als vanzelf op houding en beweging, blikken en teksten en daarop is de workshop non-verbale communicatie gemaakt. 

Ze is actrice en regisseur in hart en ziel en houdt van mensen en alles wat ze beweegt en meemaken en dat met een lach en een traan naar buiten brengen (www.annacrott.nl)

 

Arjan Dasselaar werkt sinds 1997 als journalist voor het weekblad Elsevier. Ook is hij columnist van NU.nl en schrijft hij voor het Financiële Dagblad over technologie. In 2000 zette hij de eerste vierkoppige internetredactie van Elsevier op. Dasselaar doceerde aan journalistiekopleidingen van de Universiteit Leiden, de Rijksuniversiteit Groningen en de Erasmus Universiteit en geeft trainingen aan uitgeverijen en omroepen. 

 

Johnbert Dijker is programmaleider radio en tv bij Omroep Flevoland. Hij studeerde regie en productie van rtv-programma's aan de Hogeschool Sittard. Sinds 1997 werkt hij bij de regionale omroep, eerst als regisseur bij Omroep Limburg TV (later L1), vanaf 2000 bij Omroep Flevoland. Sinds een aantal jaren is hij daar als programmaleider RTV verantwoordelijk voor alle niet-nieuwsprogramma's, de grotere tv-registraties en de vormgeving van de omroep. De afgelopen jaren werden twee door Dijker ontwikkelde TV-formats tot beste Europese regionale format uitgeroepen in de categorie 'most original'. Sinds de integratie van radio en TV bij de omroep in 2004 is Dijker ook verantwoordelijk voor de programmering van Radio Flevoland.

 

Huub Evers is onderzoeker en publicist op het terrein van de media-ethiek. Tot 2011 was hij lector aan Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg. Hij was gastdocent aan een groot aantal onderwijsinstellingen in binnen- en buitenland. Hij promoveerde op een proefschrift over ethische normen in de uitspraken van de Raad voor de Journalistiek. Hij schreef een groot aantal boeken en artikelen over thema's op het terrein van de media-ethiek. Zijn laatste boekje ("Kan dat zomaar? Over ethische kwesties in de journalistiek") is bedoeld voor het grote publiek.

Hij publiceert geregeld in kranten en tijdschriften over actualiteiten op het terrein van de media-ethiek. Hij treedt veelvuldig op in de media als expert op dit terrein.

Hij is lid van de Raad voor de Journalistiek en van het curatorium van de Stichting Media Ombudsman Nederland.


Bart van Gogh werd op 24 juli 1959 geboren in Den Haag. Reeds als 10-jarig ventje werd hij gefascineerd door de jingles die hij op de toenmalige Engelse en Nederlandse zeezenders hoorde. In zijn jeugdjaren ontstond het verlangen "iets op de radio" te gaan doen.

Na de middelbare school legde Bart zich vanaf zijn 18e - via ziekenomroep en, vooral, vele Haagse etherpiraten - toe op het maken van jingles en commercials. Eerst als voice over, later ook als producent.

In 1983 kwam hij in dienst van Top Format Productions in Haarlem, waar hij talloze jinglepakketten en radiocommercials componeerde en produceerde. Bij zusterfirma JAM Creative Productions in Dallas (USA) leerde hij van legendarische vakgenoten als Jon Wolfert en Tom Merriman de kneepjes van het vak. Tot op de dag van vandaag is hij creatief eindverantwoordelijke voor vele jingleproducties, zoals van  Omrop Fryslân, Omroep Brabant, Radio West, RTV Drenthe, Radio 2 en Radio 5  Nostalgia en vele Duitse en Scandinavische zenders.

Daarnaast adviseert Bart sinds 2005 vele binnen- en buitenlandse zenders op het gebied van on air imaging, waarbij hij producenten en radiopresentatoren coacht in het produceren en toepassen van vormgeving. Tevens geeft Bart incidenteel workshops aan mediastudenten aan de Hogeschool Amsterdam en de popacademie in Enschede, waar hij studenten begeleidt die zich willen specialiseren op het gebied van studiozang. Deze activiteiten zijn ondergebracht in het bedrijf Top of Mind Media Branding. Ook het inspreken van commercials en commentaarteksten doet hij nog steeds met veel passie. 

 

Heinze Havinga een freelance programmeur/media producent die het liefst allerlei dingen organiseert om mensen enthousiast te maken over de mogelijkheden van het hedendaagse internet. In zijn dagelijks werk is hij bezig met het maken van internet mashups, sites en webapplicaties die allerhande API's gebruiken of het organiseren van workshops voor medialab SETUP in Utrecht.

Hij is een van de oprichters van Regiohack, een evenement dat als doel heeft om te kijken naar de mogelijkheden van datajournalistiek op regionale schaal. Daarnaast heeft het als doel om journalisten en programmeurs met elkaar in contact te brengen.

Ook is hij een van de oprichters van open data Enschede, een organisatie die het aanbod en gebruik van open data in Enschede promoot. Mede door de inspanningen van deze groep heeft Enschede als eerste gemeente in Nederland een open data portaal waarbij alle openbare data van de gemeente op een heldere manier worden aangeboden in verschillende data formaten.

Naast het inzetten van allerhande databronnen voor journalistieke en maatschappelijke doelen is hij ook op creatief/kunstzinnig vlak bezig met data. In 2011 heeft hij een project gedaan voor het NOS op 3 lab in samenwerking met dropstuff rondom het combineren van rauwe nieuwsbeelden van persbureau's met online nieuwsdata. Het resultaat was een artestieke doch informerende visuele installatie die het publiek kon aansturen via smartphones. Daarnaast gaf hij workshops en lezingen over het combineren van externe data en interactieve werken op media festivals Impakt, STRP en Freemote en organiseerde hij de expositie databending tijdens het Gogbot festival.  

 

Fred de Heer is opgeleid tot Drama docent en trainer en houdt erg van spelen. Gefascineerd door de schaduwkant van mensen en het spelmatig uitvergroten hiervan.

Vanuit zijn eigen bedrijf al circa 20 jaar bezig om trainingen en bedrijfsevents met theater- en dramavormen te verbinden. Behalve de trainingen en spelen ontwikkelen, traint hij vaak groepen en speelt zelf in allerlei spelvormen mee. Verder coacht hij regelmatig mensen.

Spelend leren is het meest effectief. Mensen leren meer door te doen, dan door te luisteren.

"Vertel het me en ik zal het vergeten
Laat het me zien dan onthoud ik het misschien
Laat me het beleven en ik zal het begrijpen" (Confucius)

 

Als dit beleven op een speelse manier met verbeelding en humor gebeurd, is het effect minstens nog eens een keer zo sterk.

In de trainingen en workshops die Fred begeleidt, nodigt hij de deelnemers uit om hun eigen referentie ervaringen , eigen topherinneringen weer bewust te krijgen. Deze referentie ervaringen dienen dan als basis voor het te leren of aan te scherpen gedrag.

Context bepaald vaak welk gedrag wordt gekozen en dit gebeurd vaak onbewust. Dit bewust maken is een ander aspect wat ik aanbod laat komen. Hierdoor kan een deelnemer meer keuzemogelijkheid gaan ervaren in zijn of haar gedrag.

Hij stemt  zoveel mogelijk af op de personen met wie hij werkt, houdt de ander in beeld en probeert zijn of haar optimale leermoment te creëren. Op een juiste manier feedback geven vanuit echt contact, in combinatie met wat hij bij de ander heb ervaren, vindt hij van wezenlijk belang.

Dennis Kokkelink is Content Manager Telecom bij Samsung Electronics Benelux.

In die rol is hij strategisch verantwoordelijk voor business modellen rondom mobiele content, applicaties en diensten voor Samsung smartphones en tablets. Hij richt zich o.a. op advertising, partnerships en content-samenwerkingen met mediapartijen en andere content partners, voor Nederland en België. Dennis Kokkelink heeft meer dan 15 jaar ervaring in broadcasting, online media, mobiel entertainment en mobiele applicaties.Zo heeft hij samen met o.a. Erik de Zwart Mobilaria opgericht, dat o.a. bekend is van Tunin.FM.

Met deze dienst kunnen mensen op hun mobiele telefoon naar webradio luisteren. Voordat Dennis Mobilaria mede oprichtte, werkte hij acht jaar bij Radio 538 in diverse sales- en managementfuncties en heeft hij eind jaren '90 een commercïele regionale omroep mede opgericht en geleid.

 

Machteld Kooij studeerde Theaterwetenschap met als specialisatie televisiedramaturgie aan de Universiteit Utrecht. Presenteerde radio,- en TV programma's voor verschillende omroepen. Daarbij deed ze ervaring op als interviewer, nieuwslezer, quizmaster en (auto-cue)presentator. Sinds 2002 traint ze presentatoren, verslaggevers en voice-overs.. Machteld zet op een persoonlijke wijze mensen in hun kracht.  


Arthur Maandag (1951) studeerde rechten aan de Universiteit van Amsterdam en werkte vervolgens twee jaar als jurist bij de gemeente Velsen. Eind 1980 volgde zijn overstap naar de redactie van Haarlems Dagblad. Hij heeft bij deze krant jarenlang in verschillende schrijvende en leidinggevende functies gewerkt.

Daarbij kwam het tot diepgravende verhalen die ook buiten de regio aandacht trokken: over de dubbelspion King Kong, oorlogsmisdadiger Kipp en over de zaak Greet Hofmans. Bij Haarlems Dagblad was jurist/journalist Maandag de centrale figuur bij het gebruik van de Wet openbaarheid van bestuur. De krant bouwde met Wob-zaken een reputatie op.

Arthur Maandag werkt sinds eind 2008 zelfstandig. Maandag is onder meer medewerker van Villamedia en daar verantwoordelijk voor het Wob-dossier dat op de website is te raadplegen.  


Judith Moerman werkt sinds 2004 als verslaggever en redacteur op de nieuwsredactie van Omroep West. Eind 2008 rolde ze min of meer toevallig de onderzoeksjournalistiek in. Sindsdien maakt ze zich sterk voor meer onderzoeksjournalistiek in de regio. Met collega's heeft ze verschillende onderzoeksverhalen gemaakt op het gebied van onder meer milieu, gezondheidszorg, financiën en (brand-)veiligheid. Als vrijwilliger is ze betrokken bij de VVOJ (Vereniging van Onderzoeksjournalisten). Eerder was ze verbonden aan de Evangelische Omroep, waar ze na haar afstuderen tijdelijk gewerkt heeft voor Radio 1. 

Jacomien Nijhof, eindredacteur Innovatie en Drama bij de EO, studeerde aan de Universiteit Utrecht, Theater, Film en Televisiewetenschappen, afstudeerrichtingen Dramaturgie en Kunstbeleid en -management.

Al tijdens haar studie bestuurde ze Theaterwerkplaats Ode, en was verantwoordelijk voor de algehele fondsenwerving en het management.

In 1999 trad ze in dienst van de Evangelische Omroep. Aanvankelijk als Dramaturg op de afdeling Drama. Daarna is ze, na tevens een paar jaar gewerkt te hebben als coördinator van diverse Kinderprogramma's, uitgegroeid tot eindredacteur van de afdeling Drama, Kunst en Entertainment. Thans voert ze eindredactie van de afdelingen Drama en Innovatie. Vanuit deze functie is ze verantwoordelijk voor de ontwikkeling van nieuwe (non-fictie) programmatitels en alle drama programma's van de Evangelische Omroep.

 

Rob Prass studeerde geschiedenis en behaalde in 1998 zijn Master Multimedia aan de HKU. Sinds de jaren 90 vooral actief met de "nieuwe media". Interactiviteit en betrokkenheid van de gebruiker/kijker zijn leading in de concepten evenals het creëren van awareness onder makers en de nieuwe spelers in het media veld. Als programmamaker ontwikkelde en regisseerde hij een groot aantal series in diverse vakgebieden. Van nieuws tot documentair, van animatie tot drama.

Als jury voorzitter van de categorie interactieve video's van de SPIN AWARDS houdt Prass feeling met zowel de broadcast als de reclame/communicatie wereld.

 

Mirjam Prenger is mediahistoricus en docent journalistiek. Ze werkte bij de Volkskrant en het Historisch Nieuwsblad en is nu verbonden aan de master Journalistiek en Media van de Universiteit van Amsterdam. Ze publiceerde onder meer een studie over journalistieke onafhankelijkheid, Schuivende grenzen (2004), een bundel over zelfcensuur in de Nederlandse journalistiek, Een selectieve blik (2007), en - in samenwerking met Leendert van der Valk, Frank van Vree en Laura van der Wal - het onderzoek Gevaarlijk spel. De verhouding tussen pr & voorlichting en journalistiek (2011).

 

Gijs Rademaker is journalist, opiniepeiler en presentator van het EenVandaag Opiniepanel. Hij presenteert de resultaten van de opinieonderzoeken en licht deze toe in de uitzendingen van EenVandaag. Hij studeerde geschiedenis en journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Voordat hij in 2004 als bureauredacteur begon bij EenVandaag werkte hij bij de actualiteitenrubriek Netwerk. Vanaf de oprichting van het EenVandaag Opiniepanel (november 2004) is hij betrokken bij het samenstellen en verwerken van opinie-onderzoeken voor de uitzendingen van EenVandaag.

 

Petra Spaninks is initiator van het EenVandaag Opiniepanel en het 1V Jongerenpanel. Zij begon haar journalistieke loopbaan bij de Brabant Pers. Later maakte zij de stap naar de televisie journalistiek, eerst bij het NOS Journaal. Zij werkte als freelancer voor programma's over de wetenschap en heeft meegewerkt aan een aantal documentaires. Zij was tien jaar verslaggever voor EenVandaag. Daarna kreeg zij de functie van bureaucoördinator en sinds eind 2004 staat zij aan het hoofd van de afdeling opinieonderzoek van EenVandaag.

 

Gerard Schuiteman is sinds 2003 directeur van Stichting ROOS. Na zijn HTS-opleiding computerkunde (bedrijfsmatige en technische aspecten) werkte hij achtereenvolgens in diverse managementfuncties bij automatiseerder Triple P en bij Nozema. Bij Nozema was hij verantwoordelijk voor de activiteiten voor de landelijke en regionale publieke omroepen.

 

Freerk Teunissen  ontwerpt trainingen en ontwikkelt innoverende trainingsvormen. Daarnaast schreef hij twee boeken, te weten Wat is nieuws? en Het journalistieke interview, die door journalisten ‘diepgaand', ‘zinvol' en ‘origineel' worden genoemd. Hij studeerde Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam, volgde een trainersopleiding bij BTA in Amsterdam en volgt elk jaar zelf tenminste één cursus of training. Verder is hij lid van de beroepsvereniging NVO2.

 

Ralph Tip werkt sinds 1995 voor Omroep Gelderland waar hij is begonnen als freelance sportverslaggever. Hij heeft jaren op de sportredactie gewerkt als presentator radio en verslaggever rtv. Daarna heeft hij ook nieuws en achtergronden bij het nieuws gedaan en is langzaam in de eindredactie gerold. Eindredacteur (tv) geweest van oa Vierdaagseprogramma, datingshow 'Ik vind je leuk', actualiteitenprogramma Actueel (waarin ook de reportage over Maja Bradaric zat, Gouden NL Award).

Sinds twee en half jaar is hij Hoofd Informatieve Programmering bij Omroep Gelderland en eindverantwoordelijk voor alle niet-nieuws-programma radio en tv, waaronder ook alle speciale uitzendingen en evenementen.

 

Charles Vaneker (1956) is sinds 2001 algemeen directeur van marktonderzoekbureau Klapper Communicatie B.V. te Amsterdam. Eerder verzorgde hij lezingen bij CIRCOM, Nationaal Omroepcongres, NPOX en EBU. Klapper Communicatie is gespecialiseerd in kwantitatief en kwalitatief (format)onderzoek en advies in de sectoren radio, televisie en reclame. Op basis van onderzoek worden tevens communicatiestrategieën en visies ontwikkeld voor (inter)nationale en regionale media. Afgelopen jaren heeft het bureau voor verschillende regionale/lokale omroepen onderzoek uitgevoerd. In 2011 heeft hij een boek ‘Naar een origineel idee van' geschreven over de ontwikkeling van tv-formats en tv-sponsoring (Otto Cramwinckel Uitgeverij, 2011).

 

Tim Zunneberg is Hoofd Nieuwe Media bij Omroep Brabant. In die functie is hij een van de drijvende krachten achter het redactionele veranderingsproject Eerst online.

Doel van dat project is om Omroep Brabant in twee jaar tijd om te bouwen van een traditioneel radio- en tv-bedrijf naar een multimediale contentproducent, met internet als belangrijkste distributieplatform.

In ROOS-verband is Tim voorzitter van de Internetwerkgroep. Dat is een overlegorgaan voor internetcollega's, die vier keer per jaar bij elkaar komen om kennis uit te wisselen en samenwerking te organiseren.

Resultaten van die samenwerking zijn het ROOS-CMS en de smartphone apps. In maart komt daar een iPad app bij.

In 2006 won Tim een NL Award in de categorie Beste website.